مزوتراپی چیست ؟

مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی و زیبایی پوستی است و در دسته‌ی شیوه‌های تزریقی قرار می‌گیرد. یعنی در این روش مواد ویژه‌ای با خاصیت درمانی به زیر پوست تزریق می‌شود. این مواد خاص با توجه به مشکل شما تعیین می‌شوند. مواردی همچون عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها، داروها و هورمون‌ها از جمله مواردی هستند که در طی مزوتراپی به صورت موضعی به درون پوست تزریق می‌شوند.اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به جوان ماندن و داشتن مو و پوستی سالم و زیبا هستید، در این مقاله ردهت با معرفی شیوه مزوتراپی همراه ما باشید.

کاربرد مزوتراپی

برای جوانسازی پوست، علاوه براز بین بردن چین و چروکهای صورت باید فکری به حال لکه های پوستی کرد که با گذر زمان و تأثیر عوامل محیطی مانند نور خورشید ایجاد میشوند. معمولاً روشهایی مانندتزریق بوتاکس و یا فیلرها تنها به کاهش میزان خطوط چهره کمک میکنند، در حالی که برای از بین بردن لکه های صورت چندان مؤثر نیستند. از طرف دیگر، با توجه به اینکه مواد ژل و بوتاکس به عنوان مواد خارجی برای بدن در نظر گرفته میشوند، احتمال اینکه با سلولهای بدن فرد سازگاری پیدا نکرده و بدن واکنشهایی نظیر التهاب، قرمزی و … نشان دهد، وجود دارد.

مزوتراپی یا درمان لایه میانی پوست

واژه مزوتراپی از دو بخش «مزو» و «تراپی» تشکیل شده است. مزو (Meso) در زبان لاتین به معنی «میانی» بوده و تراپی (Therapy) هم به معنی «درمان» است. همانطور که از اسم این روش برمی‌آید، در مزوتراپی لایه‌ی میانی پوست را درمان می‌کنیم.

لایه میانی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، پوست از سه لایه اپی‌درم (روپوست)، درم و هیپودرم تشکیل شده است:

  • اپی‌درم سطحی‌ترین لایه‌ی پوست است که از سلول‌های شاخی و مرده تشکیل شده. این لایه حدود ۱ میلی‌متر ضخامت دارد و سلول‌هایش مدام در حال تقسیم، مرگ و ریختن از روی پوست هستند.
  • درم (Derma) لایه‌ی میانی پوست بوده که از بافت پیوندی انعطاف پذیر تشکیل شده است. درم حاوی رشته‌های پروتئینی کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید است. این رشته‌های پروتئینی باعث سفتی، حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست می‌شوند. وقتی سن ما زیاد می‌شود، مقدار این رشته‌ها کم شده و در نتیجه پوست شل، کدر و خشک می‌شود. فولیکول‌های مو، غدد چربی و غدد عرق نیز در این لایه قرار دارند.
  • هیپودرم یا بافت زیرپوستی عمقی‌ترین لایه‌ی پوست است که از بافت چربی و پیوندی تشکیل شده است. این لایه وظیفه دارد که درم را به ساختارهای زیرین (عضلات) متصل کند.

اثرات و فواید مزوتراپی

پیش از این که به سراغ کاربردهای مزوتراپی برویم باید ببینیم که این روش چه تاثیری بر پوست می‌گذارد و چگونه به ما کمک می‌کند.

مزوتراپی بر هر سه لایه پوست اثر می‌گذارد. اثرات درمانی این روش بر روپوست، لایه‌ی میانی و همچنین بافت‌های پیوندی زیرین پوست مشاهده می‌شود. همین مسئله باعث شده که کاربردهای متنوعی داشته باشد و برای درمان ریزش مو، سلولیت و موارد دیگر موثر باشد.

فواید مزوتراپی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، یکی فواید ناشی از مواد تزریق شده به پوست و دیگری تاثیر سوراخ‌های بسیار ریز ایجاد شده توسط سوزن. بگذارید با فایده‌ی دوم شروع کنیم که برای بیشتر شماها ناشناخته است.

دارورسانی، آبرسانی و تغذیه

همانطور که اشاره کردیم در جریان مزوتراپی موادی به درون پوست تزریق می‌شوند. محلول تزریق شده در این روش را اصطلاحاً کوکتل می‌نامند. فرمول کوکتل بسته به نیاز شما تعیین می‌شود. مثلاً برای درمان ریزش مو، کوکتل مزوتراپی را به شکلی ترکیب می‌کنند که حاوی داروهای ضد ریزش و مواد غذارسان به فولیکول‌های مو باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *